Na 120 jaar in Amsterdam gevestigd te zijn geweest,verkast horecaslagerij en vleesimporteur Nice to Meat begin februari naar een gloednieuwe grootslagerij op een uitstekend bereikbare zichtlocatie langs de A6 in Almere-Poort. Een slagerij met op de begane grond 3000 vierkante meter aan geconditioneerde productie- en distributieruimten, 12 meter hoge koel- en vriesfaciliteiten, een demorestaurant en een ruimte voor dry aged beef. Op de eerste verdieping worden kantoorruimten en een bedrijfskantine met een riant uitzicht op de groene omgeving gesitueerd. Meat&Co. vroeg directeur Mikel Pouw naar het hoe en waarom van de verhuizing en naar de succesvolle samenwerking met de eveneens in Almere gevestigde automatiseringsspecialist ReflexSystems.

We bezoeken de nieuwe slagerij van het al sinds jaar en dag door de bekende slagersfamilie Pouw bestierde Nice to Meat enkele weken voordat definitief afscheid wordt genomen van de Amsterdamse locatie. Het is duidelijk dat er qua inrichting én automatisering in korte tijd nog het nodige dient te gebeuren in het immense pand aan de Kobaltstraat in Almere. In het weekend, waarin de verhuizing zal plaatsvinden, zullen de medewerkers van ReflexSystems hun handen uit de mouwen moeten steken om de Flex 3000-terminals met bijbehorende Reflex 3000-software op diverse plekken in het bedrijf aan te sluiten en om de automatisering direct na de opening vlekkeloos te laten verlopen.

GOLD LABEL
„Natuurlijk is het bijzonder om na zoveel jaren afscheid te nemen van Amsterdam en om te verhuizen naar Almere,” vertelt de gedreven directeur Mikel Pouw. „Het was voor ons echter niet meer rendabel om in ons krappe pand in de hoofdstad te blijven.”
Volgens Pouw is Nice to Meat in het hoofdstedelijke pand uit zijn jasje gegroeid door de voortdurende groei die het bedrijf al sinds het prille begin doormaakt.
„Nice to Meat is destijds gestart als ambachtelijke slagerij, die vlees leverde aan Amsterdamse hotels en restaurants. Onze ambachtelijke aanpak en onze efficiënte werkwijze zorgden in de tientallen jaren daarna voor een voortdurend groeiend klantenbestand. De huidige, landelijke klantenkring van onze horecaslagerij varieert van eetcafés tot sterrenrestaurants en hotelketens. Om in te spelen op hun uiteenlopende wensen heb ik er als directeur een aantal jaren terug voor gekozen om ons vleesassortiment onder te verdelen in een drietal kwaliteitscategorieën: Nice to Meat Classic Label, Nice to Meat Select Label en Nice to Meat Gold Label. In onze nieuwe slagerij zijn we uitstekend in staat om deze assortimenten te kanaliseren. Zo kunnen wij ons van op dier- en milieuvriendelijke wijze gehouden runderen, kalveren, lammeren, wild en gevogelte afkomstige Gold Label-vlees gescheiden van de overige productie verwerken.”

EIGEN KOEL- EN VRIESHUIS
Nice to Meat International is de naam van de eigen importorganisatie voor kwaliteitsvlees uit de hele wereld. Zo is het bedrijf sinds 1998 exclusief importeur voor Europa van het Wagyu ‘Kobe Style’ Beef. Onder de labels Wagyu USA, Wagyu Premium en Wagyu Gold wordt dit exclusieve vlees geleverd aan de top van de Europese horeca. Wagyu USA is afkomstig van op de zogeheten Morgan Davis Ranch in Oklahoma gehouden Wagyurunderen, Premium en Gold stammen uit Australië. Ook Amerikaans Black Angus-rundvlees, Engels Duke of Berkshire-varkensvlees en Mangalica-varkensvlees behoren tot het geïmporteerde vleesgamma.
„Aanvankelijk huurden we externe ruimte in voor de geconditioneerde opslag van geïmporteerd vlees,” verduidelijkt Pouw. „Omdat ons bedrijf de laatste jaren voortdurend bezig is met vleesimport, zijn natuurlijk ook de externe opslagkosten gestegen. Daarom leek het ons verstandiger te investeren in eigen warehousing, in een eigen koel- en vrieshuis. Uiteindelijk hebben we hiervoor zelf een ideale nieuwbouwlocatie in Almere gevonden. Daar kunnen we klanten op maat bedienen en ons nog nadrukkelijker profileren als een servicegerichte organisatie. Het is prettig om al onze processen straks vanuit één pand aan te sturen, of het nu gaat om onze horecaslagerij of om onze warehousing.”

GROOT DENKEN
De hypermoderne slagerij in Almere, die o.a. bestaat uit 3000 vierkante meter aan gecon-ditioneerde productie- en distributieruimten, 12 meter hoge koel- en vriesfaciliteiten en moderne kantoorruimten met een totale oppervlakte van 500 vierkante meter, is ontworpen door Dedato ontwerpers en architecten uit Amsterdam.
Pouw: ,,Omdat we de dingen bij Nice to Meat net een beetje anders willen doen dan anderen, hebben we gekozen voor een architect die in de vleessector nog onbekend is. Veel vleesbedrijven zien er qua uitstraling en routing hetzelfde uit, doordat ze met een in de sector bekende architect werken. Een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp was dat klanten die hier binnenlopen direct het gevoel moeten hebben dat zij te maken hebben met een ambachtelijke horecaslagerij. Daarom worden vlakbij de entree een dry aging-ruimte met glazen wanden en een demonstratiekeuken ingericht. Aan de lange voorzijde van ons bedrijfspand wordt op het dak een enorme koe in ledverlichting geplaatst, die vanaf de A6 zichtbaar zal zijn.”

DEZELFDE FASE
Daarnaast is voor de nieuwbouw weloverwogen samengewerkt met een aantal in de vlees- en verssector gepokt en gemazelde bedrijven.
„Zo hebben we gekozen voor projectontwikkelaar Minerva en aannemer Dijkham, die beide veel ervaring hebben in het bouwen van geconditioneerde ruimtes,” aldus Pouw. „Het is gezond om als onderneming soms eigenwijs te zijn, maar voor onze automatisering zijn we in zee gegaan met een ervaren bedrijf, dat ons inziens het beste is in zijn tak van sport. We zijn echter niet blind gevaren op de positieve ervaringen die wij de afgelopen vijf jaar hebben opgedaan met ReflexSystems, maar hebben voor dit project ook andere automatiseringspartijen benaderd. Wederom is echter bewust voor ReflexSystems gekozen. In tegenstelling tot grote concurrenten die qua automatisering klein proberen te denken, is ReflexSystems net als wij een organisatie die groot kan denken.
Wij zitten als bedrijf in dezelfde fase.”

IDEAALPLAATJE
ReflexSystems levert een compleet auto-matiseringspakket aan Nice to Meat, dat
alle bedrijfsprocessen bestrijkt. „In juni 2012 zijn de eerste gesprekken voor de nieuwbouw gestart tussen ReflexSys-tems en Nice to Meat en in september is het samenwerkingscontract ondertekend,” vertelt Roy Meenderink, commercieel directeur van ReflexSystems. „Wij hebben onze automatiseringsoplossingen ingetekend op de bouwtekeningen van de nieuwe slagerij. Onze oplossingen bestaan voor Nice to Meat uit een compleet nieuwe administratie,
kantoorautomatisering, hard- en software op de werkvloer, palletopslag, receptuurbeheer en een papierloos orderpicksysteem. Het mooie aan nieuwbouw is dat je qua automatisering en logistiek een ideaalplaatje kunt invullen. Natuurlijk zijn er na het ondertekenen van het contract nog de nodige kleine wijzigingen geweest, maar in ons werk als automatiseringsspecialist voor
de foodindustrie zijn wij net zo flexibel als Nice to Meat zelf. Een groot voordeel is bovendien dat het kantoor van ReflexSystems zich slechts op een paar minuten rij-afstand bevindt. Bij vragen of problemen kunnen wij snel schakelen.”

VEEL VERTROUWEN
Martijn Mellema, die als operationeel manager van Nice to Meat nauw betrokken was bij de nieuwbouw, is erg te spreken over de succesvol verlopen samenwerking met ReflexSystems. „Het grootste verschil ten opzichte van de oude bedrijfssituatie is dat onze bedrijfsprocessen straks volledig vanuit het automatiseringssysteem van Reflex-Systems worden aangestuurd. Door middel van de geavanceerde productieplanmodule kunnen wij straks precies bepalen wanneer we hoeveel moeten produceren, wat we op voorraad hebben en wat er eventueel moet worden bijgekocht. Reflex 3000 maakt dit voor ons op eenvoudige wijze inzichtelijk. Zowel voor mijzelf als voor de andere medewerkers van Nice to Meat zal het enigszins wennen zijn om hiermee aan de slag te gaan. We hebben echter veel vertrouwen in de gebruiksvriendelijke oplossingen van ReflexSystems. Nieuw is ook het warehousingtraject dat we er in Almere bijkrijgen. Bovendien kunnen we straks ons vlees door de hele horecaslagerij traceren. Hierdoor zijn wij in staat om ambachtelijk, maar efficiënt en op klantniveau te werken.”